kontrollingiroda.hu

Pénzügy tippek kkv-knek - 1.

2019. május 20.

Hogyan kontrolláljam a cégem teljesítményét?

Kontrolling szolgáltatóként, tanácsadóként, az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt látom, hogy a magyar kkv-k még számos esetben nem elég tudatosak a pénzügyek, a menedzsment kontroll terén.

A vezetők, a tulajdonosok a strukturált, rendszeres követés és kontroll helyett sokszor ad-hoc, kampányszerű beavatkozásokkal operálnak, ha éppen véletlenül kiderül, hogy valami baj van.

Összeszedtem néhány fontos teendőt, a teljesség igénye nélkül, kiindulási alapként a tudatos kontroll kialakításához:

1. Határozz meg minden évre üzleti célokat és készüljön éves pénzügyi terv!

Fontos, hogy minden üzleti év előtt meghatározd a következő év célkitűzéseit melyeket konkrét feltételezésekre kell alapozni. A feltételezéseket az ésszerűség határain belül a lehető legmélyebb bontásban kell, hogy megtedd. A pénzügyi tervet szintén a lehető legmélyebb bontásban kell elkészíteni, hogy a visszacsatoláskor azonosíthatók legyenek az esetleges eltérések okai. A költségeket a célokkal összhangban kell tervezni, tehát arra és azért kell költeni, hogy a célokat elérd!

2. Gondolkodj hosszútávon!

Mindig 3-5 évre gondolkodj előre, kövesd a víziódat nagy vonalakban és ebből vezesd le a következő év konkrét céljait. Így nem téveszted szem elől a hosszútávú képet és talán nem lépsz az irreális elvárások és célok talajára.

3. Minden költésnek legyen felelőse!

Alakítsd ki/át úgy a szervezeti struktúrát, felelősségi köröket, hogy ne legyen azokban átfedés, illetve a pénzügy terv minden sorának legyen konkrét felelőse. Ezen keresztül és az ehhez igazodó pénzügyi kimutatások segítségével delegálhatóvá és számonkérhetővé válnak a célok.

4. Csinálj havonta pénzügyi zárást és vizsgáld meg minden hónapban, hogy hol tartasz a célok elérésben!

Fontos a rendszeres, periodikus követés. Hogyan tudnál időben változtatni valamin, ha fogalmad sincs, hogy állsz?

5. Legyenek standard kimutatásaid!

Definiáld előre azokat az állandó kimutatásokat, melyek jól reprezentálják a cég teljesítményét és reprodukálhatók havonta a havi zárás alkalmával. Fontos, hogy a tervvel „alma-alma” összehasonlításokat tudj tenni, hogy megértsd miért alakulnak esetleg máshogy a számaid és hol kell beavatkozni.

6. Találj ki mutatószámokat, és jegyezd meg azok elvárt értékeit!

Nagyon lényeges a gyors és hatékony döntéshozatalhoz néhány kulcsfontosságú szám ismerete és azok alakulása a tervekhez képest. Akkor is jussanak eszedbe, ha nincs előtted semmilyen kimutatás. Ezeken a kifejező, de egyszerű számokon keresztül könnyen kaphatsz gyors képet a kollégák, a cég egésze, vagy szervezeti egységek működéséről, azok hatékonyságáról.

7. Mielőtt megrendelsz, vagy megveszel valamit, gondolj a tervre!

Sose rendelj úgy semmit, hogy nem nézed meg előtte, hogy mennyit és miért terveztél arra a tételre. A tervtől nyilván el lehet térni, de annak mindig legyen ésszerű magyarázata.

Persze egy csomó dolgot fel lehetne még sorolni, de én ezeket érzem a kontroll tekintetében a legfontosabbaknak.

Neked mi a véleményed?